Get Up to 40% OFF New-Season Styles * Limited time only.

Sfaturi importante pentru cresterea imunitatii

Sfaturi importante pentru cresterea imunitatii

Sistemul imunitar este o adevarata minune cu care a fost inzestrat corpul uman, fiind compus dintr-o retea de celule ale organismului, specializate in apararea acestuia impotriva virusurilor, bacteriilor, parazitilor sau ciupercilor. Fara un sistem imunitar functional, orice interactiune a organismului uman cu mediul inconjurator i-ar putea provoca, in timp scurt, moartea, din cauza ca agentii patogeni ar invada instant celulele acestuia.
O imunitate scazuta lasa organismul vulnerabil in fata bolilor. Iata ce poti face pentru a-ti creste imunitatea si a te mentine sanatos!
Dincolo de aceste cazuri izolate, scaderea imunitatii iti poate afecta viata prin dezvoltarea unor infectii, mai ales in lunile reci. Atunci esti ceva mai vulnerabil in fata racelilor, a bronsitelor, sinuzitelor sau diverselor epidemii de sezon. Tocmai de aceea, este necesar sa ai grija de sistemul tau imunitar, sa-i oferi echilibru si armonie. Vorbim de un sistem complex, care are nevoie de eforturile tale in directii multiple: in alimentatie, odihna, sport, stil de viata, stare psihica si emotionala.
Cu toate ca nu poti controla modul in care isi desfasoara activitatea sistemul tau imunitar, tot poti lua niste masuri pentru a-i da o mana de ajutor in perioadele in care imunitatea scade.
Afla cum functioneaza sistemul tau imunitar, cum sa recunosti cand imunitatea ta scade si ce poti face pentru a avea grija de ea si la ce suplimente naturale poti apela in acest sens!
Ce este imunitatea si cu ce ne ajuta organismul?
Este important sa retii faptul ca imunitatea nu este o simpla entitate, ci o intreaga retea de celule, tesuturi, vase si organe. Astfel, anticorpii, adica celule sistemului imunitar, incearca sa elimine substantele straine care intra in corp si le memoreaza pentru a le distruge rapid in viitor (pe acest principiu functioneaza si vaccinurile). Timusul, maduva spinarii, globulele albe, splina, ganglionii, vasele limfatice si amigdalele sunt structurile care secreta celulele imune.
Pe langa sistemul imunitar innascut (dobandit la nastere de la mama), care asigura apararea impotriva germenilor intalniti de mama de-a lungul vietii, exista si sistemul imunitar dobandit, dezvoltat in urma experientei fiecarui organism cu diversele boli cu care are contact. Ambele tipuri actioneaza impreuna la contactul cu agentii daunatori, dar te apara si de problemele cauzate de agentii neinfectiosi (arsuri solare).
Fiindca imunitatea este un complex de componente, este esential ca fiecare particica sa functioneze la capacitate maxima, pentru ca organismul tau sa fie aparat impotriva bolilor si a infectiilor. In acest sens, este recomandat sa-i oferi corpului tau nutrientii necesari, odihna si un stil de viata sanatos, pentru a putea avea parte de un sistem imunitar echilibrat.
In general, este necesar sa ai ceva mai multa grija la schimbarea anotimpurilor, cand trebuie sa iei masuri suplimentare pentru a-ti sustine imunitatea!
Cum recunosti semnele unei imunitati scazute?
Avand in vedere ca moderatia este recomandata in toate, nici sfaturile privitoare la intretinerea sistemului imunitar nu fac exceptie. Scopul tau este sa obtii un sistem imunitar puternic, dar si echilibrat si armonios.
Prin urmare, un raspuns imun prea puternic este la fel de rau ca unul scazut! Astfel de exemple cand raspunsul imun este prea puternic sunt reactiile alergice la substantele obisnuite din mediul inconjurator (sistemul imun produce anticorpi impotriva unor substante inofensive) sau bolile autoimune, cum ar fi lupusul eritematos, prin care sistemul imunitar creeaza anticorpi impotriva propriilor tesuturi.
In cazul imunodeficientei, organismul este mult mai predispus sa devina victima infectiilor, cu simptome mai grave si mai prelungite. O imunitate scazuta predispune inclusiv la un risc crescut de cancer, din cauza faptului ca anticorpii nu mai actioneaza cum ar trebui impotriva celulelor canceroase.
Exista cativa factori care duc la scaderea imunitatii: alimentatia dezechilibrata, saraca in nutrienti, stresul, care produce dezechilibre hormonale in organism si inhiba activitatea leucocitelor, odihna insuficienta, fumatul, antibioticele administrate necorespunzator sau excesiv, factorii de mediu (pesticidele, aditivii alimentari, poluantii etc.).
Simptome ale unei imunitati scazute:
insomnii;
– stari de oboseala cronica;
– probleme digestive (lipsa apetitului, greata, diaree);
– infectii respiratorii (raceli, bronsita, pneumonie), ale urechii sau ale sinusurilor;
– infectii urinare sau la nivelul tegumentelor (herpes sau candidoza);
– inflamatia si infectia organelor interne;
– inflamatia ganglionilor limfatici;
– probleme la nivelul celulelor sangvine (anemie).

Acum ca ai aflat cat de important este sa ai grija de functionarea corecta a sistemului tau imunitar, iti prezentam si cateva sfaturi despre ce ai putea face pentru intarirea acestuia. Asa cum am mentionat mai sus, este indicat sa iei masuri in mai multe directii:
Consuma alimente bogate in vitamine
Se acorda o importanta deosebita vitaminei C, asa cum probabil deja stii, datorita faptului ca aceasta reduce simptomele si durata racelilor, ajutand la producerea de noi globule albe. Exista surse naturale din care poti prelua aceasta vitamina: legume, precum: varza, ardeiul, patrunjelul, sau citrice si fructe de padure.
Vitamina D, sintetizata in contact cu soarele, la nivelul pielii, este necesara sistemului imunitar mai ales in anotimpurile reci, cand nu avem atat de mult acces la soare si suntem predispusi racelilor. Alimente precum pestele, lactatele sau ciupercile contin vitamina D, dar exista pe piata si multe suplimente naturale de calitate cu vitamina D!
De asemenea, alaturi de vitamina D, pentru intarirea sistemului imunitar functioneaza si vitamina A (ce se gaseste in legume, precum: morcovul, dovleacul, ciupercile si altele) si vitamina E (ce se gaseste in uleiurile vegetale nerafinate). De asemenea, poti apela la suplimentele naturale cu vitamine sau multivitamine pentru rezultate mai rapide.
Consuma alimente bogate in minerale
Pe langa vitamine, un aport optim de minerale este esential pentru un sistem imunitar puternic.
Astfel, zincul lupta impotriva infectiilor, participand direct la activitatea timusului, care produce globulele albe si anticorpii. Daca suferi de un deficit de zinc, consuma fructe de mare, peste, dar si carne si oua.
Magneziul sta si el la baza productiei de globule albe si ajuta enorm in perioadele de stres si oboseala. Asadar, apeleaza cu incredere la germenii de grau sau orz, la fructe uscate, leguminoase sau ciocolata neagra pentru a obtine aportul de magneziu necesar.
De cealalta parte, fierul ajuta la formarea globulelor rosii si a limfocitelor, iar lipsa lui duce la stari de anemie sau viroze respiratorii. Gasesti aportul necesar de fier in carne, peste, fructe de mare sau legume cu frunze verzi. Atat fierul, cat si seleniul au nevoie de vitamina C pentru a fi sintetizate mai rapid. De asemenea, poti apela la suplimente naturale cu minerale, precum seleniul, un alt mineral cu rol important in intarirea imunitatii.
Hraneste-te constient si corect
Asa cum am discutat si pana acum, mare parte din ce poti face pentru a-ti intari sistemul imunitar sta in optiunile tale alimentare. Asadar, fii constient de alimentele care iti protejeaza organismul de boli si te ajuta sa lupti impotriva lor, oferindu-ti nutrientii necesari.
Nu doar persoanele subnutrite din tarile sarace au probleme cu un sistem imunitar slabit, ci si cele din tarile occidentale. Cauza o reprezinta excesele alimentare si produsele bogate in zahar, grasimi nesanatoase, dar sarace in vitamine si minerale, cu o multime de aditivi si coloranti. Aceasta alimentatie are acelasi rezultat: scaderea imunitatii si inmultirea bolilor.
Ai grija de relatia ta cu: somnul, stresul si sportul
Activitatea fizica zilnica sustine buna functionare a sistemului cardiovascular, ajutand substantele nutritive sa circule catre toate tesuturile. Acesta reduce si stresul, ai carui hormoni suprima activitatea celulelor imune. Iata cateva idei de activitati fizice pe care le poti face in mod regulat: mersul pe jos in ritm rapid, ciclismul, exercitiile la sala, inotul, sporturile in echipa, exercitiile simple de acasa, jogging-ul sau drumetiile usoare.
De asemenea, oferindu-i corpului tau odihna necesara (minimum 7 ore pe noapte), eviti dezechilibrele care pot aparea in timp. Daca dormi mai putin de 6 ore pe noapte, esti mai vulnerabil in fata infectiilor.
Pentru un bun management al stresului si al anxietatii, ofera-ti timp pentru activitatile care-ti fac placere si te relaxeaza, petrece timp alaturi de cei dragi si relaxeaza-te ori de cate ori ai nevoie. Altfel, organismul tau va secreta cortizol si anticorpii tai nu vor mai avea grija sa lupte cu agentii patogeni ce vin din exterior.
Sustine activitatea de la nivelul florei intestinale
Intestinul are un rol deosebit in functionarea optima a sistemului imunitar. Asta se datoreaza faptului ca bacteriile din flora intestinala lupta impotriva microorganismelor si a toxinelor care intra in corpul tau odata cu hrana. Astfel, peste 80% din activitatea imunitara porneste din intestin!
Miliardele de bacterii din flora intestinala ajuta la digestia hranei si la neutralizarea agentilor patogeni, iar tu poti sa le sustii activitatea prin consumul unor alimente care contin probiotice. Asadar, apeleaza la alimentele fermentate, precum: iaurturi, sana, kefir, varza murata, muraturi in saramura etc. sau la suplimentele cu probiotice, mai ales in perioadele cand te confrunti cu probleme digestive sau pentru perioadele cand consumi antibiotice.
Tine o cura de detoxifiere a organismului
Eliminarea toxinelor din organism este un alt pas evident care ajuta la intarirea imunitatii. Corpul uman nu este ferit de substantele toxice pe care le regaseste nu doar in alimentatie si in apa, ci si in aerul pe care-l respira. Astfel, detoxul devine necesar pentru ca organismul sa-ti poata restabili echilibrul natural.
Sunt cativa pasi care stimuleaza detoxifierea naturala a organismului si pe care-i poti practica. Un pahar cu apa calduta si lamaie, dimineata, pe stomacul gol, ajuta la intarirea sistemului imunitar, la fel si consumarea unor ceaiuri din plante, precum ceaiul verde, de ghimbir, de anghinare, de musetel, de rooibos sau de fenicul.
Pentru un ajutor in plus in lupta cu toxinele, apeleaza la suplimentele naturale, de calitate, care ajuta la detox: Otetul din cidru de mere, Ceaiul Yerba Mate Taragui sau Dud alb Complex cu Scortisoara si Gymnema.
Respecta regulile de igiena
Poate ca pare redundant, dar trebuie mentionat faptul ca o simpla respectare a regulilor de igiena poate tine germenii la distanta, sustinand sistemul imunitar. Asadar, spala-ti mainile cu apa si sapun cand gatesti sau dupa diverse activitati, spala si panseaza toate ranile sau zgarieturile, acopera-ti gura si nasul cand tusesti sau stranuti si nu rupe ranile cicatrizate.

Așadar, pentru a evita dezvoltarea infecțiilor și a bolilor, oferă-i alimentele proaspete și sănătoase de care are nevoie, odihnește-te și fă mișcare, evită stresul și fă-ți timp pentru ce-ți face plăcere. De asemenea, în perioadele solicitante sau de tranziție, nu ezita să apelezi la suplimentele care-i vor oferi corpului tău aportul necesar de vitamine, minerale și nutrienți!

Distribuie acest articol

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *